Bouk 1 – Ik wacht: 101 verhalen uit het aardbevingsgebied
Voor de mensen die mij kennen is de combinatie van Iris en boeken geen verassing – ik lees erg veel en ben een echte boekenverzamelaar. Ik lees van alles – door elkaar en tussen elkaar. Fictief, non-fictief, historisch of een simpele chicklit. Dit jaar ben ik jurylid van het Beste Groninger Boek van 2020 en daarbij hoort dat naast dat ik veel moet lezen (droombaan!) dat ik nu ook veel lees wat gaat over Groningen, en/of door een Groninger wordt geschreven. En ik kan je nu alvast verklappen dat er in Groningen veel wordt geschreven – en goed ook! Sommige van deze boeken wil ik wat van vinden, en sommige van deze boeken zijn zelfs heel goed te gebruiken in de klas. Het was tijd dat Hier is Iris ging schrijven over boeken.
Eén van de eerste boeken die ik dit jaar (2020) las, was het boek Ik wacht: 101 verhalen uit het aardbevingsgebied. Dit boek is een verzameling opgetekende verhalen van mensen die gedupeerd zijn van de vele aardbevingen in Groningen. Het boek is in 2019 uitgegeven door Dagblad van het Noorden.
Het is een bijzonder boek waarvan het ene verhaal nog schrijnender is dan het andere. Het onderwerp treft de Groningers recht in het hart. Het boek is fraai vormgegeven met iedere keer een kenmerkende foto (door Jan Zeeman) aan de keukentafel – het hart van de vele huizen. Alle 101 verhalen vertellen eigenlijk één verhaal. De schade die de Groningers ondervinden van de aardbevingen, het lange wachten op hulp, geld en vooral duidelijkheid en vervolgens de teleurstelling. Uiteindelijk kost het in kaart brengen van de schade meer dan het oplossen van de schade. De Groningers zijn teleurgesteld en verdrietig – hun leven staat in de wacht.
De opgetekende verhalen zijn van onschatbare waarde. In de toekomst zal men van dit boek gebruik kunnen maken als historische bron. Het getuigt namelijk een geschiedenis die men liever wil vergeten, die niet wordt verteld. Dit boek heeft erg veel indruk op mij gemaakt omdat ik (godzijdank) weinig ervaring heb gehad met aardbevingsschade en ik weinig wist over hoe de mensen dit leed ervaren. Je zit even met al die mensen aan de keukentafel en je hebt het over wat het met hun doet. Dit is een boek wat ik niet snel zal vergeten.
In de klas
- Burgerschap / geschiedenis / aardrijkskunde – Laat de leerlingen debatteren over de aardbevingen en de schade. De leerlingen zouden in dit debat kunnen zoeken naar een oplossing voor de aardbevingsproblematiek in Groningen.
- Biologie / natuur/scheikunde / aardrijkskunde – Leerlingen kunnen onderzoeken waarom en hoe gas wordt gepompt en hoe dit aardbevingen veroorzaakt. Ze kunnen hierbij onderzoeken naar alternatieve vormen van energie.
- Geschiedenis / Nederlands – Leerlingen kunnen gebruik maken van het boek als historische bron. Ze kunnen hierbij de betrouwbaarheid, bruikbaarheid en representativiteit beoordelen. Ze kunnen ook leren onderzoeksvragen stellen door bijvoorbeeld een geschiedenis van de Groninger aardbevingen te schrijven alsof 2100 is.
Verder lezen?
- Dagblad van het Noorden, Ik wacht: 101 verhalen uit het aardbevingsgebied. Amsterdam: Balans, 2019. Te bestellen bij Uitgeverij Balans.
- Karin Sitalsing, ‘Fotograaf Jan Zeeman portretteerde Groningse aardbevingsgedupeerden. Even later werd zijn eigen huis een risicogeval’. Trouw 17 juni 2019.
Hier is Iris in de boeken
Op de website Goodreads houd ik trouw bij wat ik aan lezen ben en wat ik nog graag wil lezen. Ik laat hier ook achter wat ik van boeken vind. Je kunt me hier volgen! Natuurlijk wil ik ook graag weten wat jij aan het lezen bent, en ik zou jou daarom ook graag terugvolgen. Misschien heb je wel tips of aanraders! Heb je geen Goodreads? Geen probleem! Stuur me een berichtje en/of mailtje met jouw favoriete boeken!
© Iris van den Brand