![](https://i0.wp.com/hier-is-iris.nl/wp-content/uploads/2019/05/818_22419-2.jpg?resize=1140%2C618&ssl=1)
Groningse lessenserie tijdvak 8 (1800 – 1900) – les 6: nationalisme en regionalisme in Groningen
Les 6 gaat over de nationalisme als gevolg van de industrialisatie en hoe dit zich ontwikkeld heeft in Groningen
Doel: leerlingen begrijpen de oorzaken van het nationalisme en kunnen deze toepassen en/of herkennen op nieuwe situaties, zoals in Groningen
Historische vaardigheden: tijd & chronologie, causaliteit, continuïteit & verandering, bron & vraagstelling, betekenis voor het heden
Kenmerkende aspecten: de opkomst van politiek-maatschappelijke stromingen: liberalisme, nationalisme, socialisme, confessionalisme en feminisme
Lesduur: 60 minuten
Bij deze les hoort leerlingmateriaal – tekst van Line Onnekes-Huizenga. Bron: E. J. Huizenga-Onnekes, Groninger Volksverhalen, bewerkt door K. ter Laan (Groningen: J.B. Wolters Uitgevers, 1930), 154 – 155.
Uitgelichte afbeelding: Line Onnekes-Huizenga, Groningse folkloriste. Afkomstig van: https://www.sannemeijeronderweg.nl/line/ (geraadpleegd op 31 mei 2019).
©Iris van den Brand
![](https://i1.wp.com/hier-is-iris.nl/wp-content/uploads/2019/05/818_18882-1-2.jpg?resize=75%2C75&ssl=1)
![](https://i1.wp.com/hier-is-iris.nl/wp-content/uploads/2019/05/Bulthuis_-_WIC-kantoor_Groningen_Munnekeholm.png?resize=75%2C75&ssl=1)